malaynews1. Powered by Blogger.

TERKINI Lelaki Unit Khas Pro Russia Mengaku Tembak MH17

Sebuah akhbar Itali semalam melaporkn pengakuan mengejutkn seorng pemisah pro-Russia bahawa unitnya bertanggungjawab menembak jatuh pesawat Penerbangan Malaysia, MH17, Khamis lalu.


Lelaki Unit Khas Pro Russia Mengaku Tembak MH17 | Sebuah akhbar Itali semalam melaporkan pengakuan mengejutkan seorang pemisah pro-Russia bahawa unitnya bertanggungjawab menembak jatuh pesawat Penerbangan Malaysia, MH17, Khamis lalu.

Corriere della Sera dalam satu temubual dngan pemisah terbabit melaporkn semalam bahawa pihaknya mengakui bahawa pasukan pro-Russia itu menyangkakn pesawat penumpang berkenaan adalah milik tentera Ukraine.

Laporan itu seterusnya menyebut bahawa pemisah itu mengatakn dia dan rakan pasukannya dimaklumkn untk bersiap sedia menyerang tentera Ukraine yg akn keluar dari pesawat yg disyaki milik tentera itu sebaik sahaja mereka mendarat.

“Pada tengah hari Khamis itu, komander kami mengarahkn untk memasuki lori dilengkapi dngan senjata dan peluru. Kira-kira 10 minit sebelum itu, ada satu letupan besar di udara.

“Kami baru menembak sebuah pesawat Kiev Fascists, mereka memaklumkn kami memberi amaran untk berwaspada kerana sekurang-kurangnya ada anggota yg akn keluar dari pesawat itu,” kata pemisah berkenaan kepada akhbar harian Itali itu dalm satu temubual di stesen keretapi Torez di mana kereta api membawa mayat mangsa MH17 berlepas ke Kharkiv.

“Anggota saya melihat payung terjun di darat dan di pokok. Secara tiba-tiba saya nampak serpihan besi. Di bawahnya saya dapati mayat seorng kanak-kanak perempuan, yg mungkin tidak lebih lima tahun. Dia terbaring dngan muka terlungkup. Barulah saya sedar ia adalah sebuah pesawat awam. Tiada tentera di dalamnya,” katanya dalm temubual itu.

Seorng pemisah berusia 31 tahun yg enggan mendedahkn nama dan pangkatnya berkata, dia adalah ahli unit separa tentera Oplot, yg menurut Corriere della Sera diarah untk mengawal kawasan nahas sejak Khamis lalu.

Pendedahan ini dibuat lima hari selepas ketua pemisah, Igor Girkin mendakwa menembak pesawat disangka milik tentera Ukraine. - AGENSI

0 Komentar untuk "TERKINI Lelaki Unit Khas Pro Russia Mengaku Tembak MH17"
Back To Top