malaynews1. Powered by Blogger.

MENARIK Peminat Nasihat Awal Ashaari Elak Amalan Khurafat Ketika Tanam Uri


Pasangan ini telah dikurniakn anak perempuan pada Rabu lalu.

Tindakan pelakon dan pengacara Awal Ashaari berkongsi gambar dan meminta pandangan pengikut laman Instagram tentang cara menanam uri selepas isterinya, Scha Al-Yahya selamat melahirkn cahaya mata pertama mereka menerima pelbagai reaksi.

Rata-rata, nasihat yg diberi mengingatkn Awal supaya menolak amalan syirik yg sering dilakukn oleh kebanyakan masyarakat Melayu yg kononnya akn memberi manfaat kepada bayi tersebut pada masa akn datang.

Salah seorng pengikut Instagram Awal yg dikenali sebagai @irza3112: "Tak payah letak apa-apa, tanam dngan sempurna, elak dari digali binatang seperti anjing dan lain-lain. Khurafat boleh rosakkn akidah.

Manakala @azlinaaris2000 berkata: "Jangan diletak lilin dan barangan sebagainya yg boleh mendatangkn syirik dan khurafat. Tanam di tempat yg bersih dan selamat contonhnya di belakang masjid.

Gambar yg dimuat naik pada pagi Khamis itu mendapat sebanyak 9429 'likes' dan lebih 300 komen daripada pengikutnya yg mencecah 475,000.


Gambar yg dimuat naik oleh Awal pada pagi Khamis.

Bagaimanapun beberapa pengikut turut memberi cadangan membersihkn uri tersebut dngan pelbagai cara pelik.

Antaranya sitizuhaima89 berkata:" Letak dalm sumpit, dalam uri itu letak abu kemudian tutup dngan tempurung dan letak di dapur tempat memasak. Biasanya bidan-bidan yg buat semua itu.

Bagi @Habib: "Jangan tanam dekat dngan akar nanti anak mudah sakit,"Begitu juga dngan @naaina yg memberi pandangan pelik: "Jangan lupa masukkn pensil dan buku sekali agar dia pandai belajar,".



Antara komen dan cadangan pengikut-pengikutnya.
Sementara itu, ada juga pengikut lain yg mempersoalkn tindakan Awal memuat naik gambar tersebut yg dianggap kurang sesuai untuk tatapan umum.

"Untuk mengelak sesuatu yg buruk, lebih baik buang gambar ini. Tidak elok sebenarnya masukkn gambar seperti ini," kata @snfaizal.

Scha Al-Yahya selamat melahirkn bayi perempuan pada pukul 5.50 petang Rabu di Pusat Perubatan Prince Court, dekat sini.

 

0 Komentar untuk "MENARIK Peminat Nasihat Awal Ashaari Elak Amalan Khurafat Ketika Tanam Uri"
Back To Top