malaynews1. Powered by Blogger.

Cara Semak ID GST Peniaga Online

Cara Semak ID GST Peniaga Online | Semenjak GST dilaksanakan, ramai yang sangat prihatin tentang ID GST pekedai dan peniaga yang mengenakan cukai keatas pembelian barangan mereka termasuklah peniaga restoran dan makanan. Namun ramai yang gagal mencari laman web untuk mereka melakukan semakan ID peniaga yang telah mengenakan cukai GST. Menurut pihak kastam....

Cara Semak ID GST Peniaga Online
klik untuk besarkan gambar
"Orang ramai boleh melawat portal dan klik pada ikon 'Ketik Pembayar cukai Access Point' sebelum klik pada 'Lookup GST Status' dalam ruang carian.

"Kemudian pada ruangan 'No. GST', masukkan nombor pendaftaran GST 12 digit atau ID GST seperti yang dinyatakan dalam rang undang-undang atau invois cukai yang dikeluarkan oleh restoran atau peniaga.

"Skrin akan memaparkan maklumat mengenai 'Bilangan GST', 'Nama Pembayar Cukai', 'memulakan Tarikh' dan 'Status.

"Jika paparan lajur 'Status' 'Tiada Pendaftar Found', ia bermakna bahawa restoran atau perniagaan tidak berdaftar GST dan tidak boleh mengenakan GST ke atas pelanggannya.

"Jika paparan lajur 'Status' 'AKTIF', ia bermakna perniagaan yang berdaftar GST dan berhak untuk mengenakan GST."

Jabatan itu juga menasihatkan orang ramai untuk memastikan nama perniagaan yang muncul di bawah "Pembayar cukai Nama" adalah sama seperti restoran atau perniagaan yang mengeluarkan bil atau invois cukai.

"Ini kerana terdapat kes-kes di mana pengusaha perniagaan yang tidak adalah peniaga-peniaga berdaftar GST menggunakan nombor ID GST daripada orang-orang perniagaan yang berdaftar," katanya.

Sebarang aduan mengenai GST boleh dikemukakan di pejabat Kastam yang terdekat, atau hubungi 1300-888-500, atau membuat penyata dalam talian melalui "Aduan GST" melalui laman web. - Bernama, April 4, 2015.

Bagaimanapun untuk menyenangkan anda, kami memberikan link terus kepada laman Kastam untuk memeriksa ID peniaga yang mengenakan GST dibawah...semoga ianya membantu anda.

SEMAK CUKAI/ID PENIAGA GST

View the original article here

0 Komentar untuk "Cara Semak ID GST Peniaga Online"
Back To Top