malaynews1. Powered by Blogger.

[Unik] Siput Bercengkerang Lutsinar





Dalam sebuah majalah yg diterbitkan pada 30 Ogos 2013 oleh International Society for Biology Subterranean, Dr Alexander Weigand dari Universiti Goethe Frankfurt, Jerman, telah menjelaskan sejenis spesies siput atau siput baru yg tinggal didalam gua Lukina Jama-Trojama.

Spesies baru itu, Zospeum tholussum, adalah siput kecil dan rapuh dengan cengkerang lutsinar. Siput ini dijumpai di sebuah ruang besar yg tidak disebutkan namanya di dalam gua di kedalaman 980 meter.

Gua Lukina jama adalah gua dengan kdedalaman mencapai 1.421 meter, merupakan gua terdalam di Croatia dan terdalam di seluruh Eropah tenggara. Anda dapat membaca dan mempelajari lebih lanjut mengenai penemuan ini di Pensoft.net. - dairishare

0 Komentar untuk "[Unik] Siput Bercengkerang Lutsinar"
Back To Top