malaynews1. Powered by Blogger.

PELIK Saintis Jumpa Tulang Dinosaur





Beberapa buln lalu saintis Argentina menemui tulng dinosaur gergasi. Kini mereka berharap untk menggali keluar ratusan lagi fosil, terutama bahagian kepala dinosaur gergasi itu. 

Beberapa tahun lalu, saintis menemui fosil seperti sauropod (pemakn tumbuhn gergasi dngan leher dan ekor yg panjang) di wilayah Patagonia Argentina. Disahkn bahawa kawasan pedalamn itu pernah suatu ketika dulu menjadi habitat dinosaur terbesar di muka bumi ini. 

Pada Mei lalu, saintis mengesahkn penemuan rangka sauropod bersaiz gergasi seberat 80 tan dan tulang enam lagi spesis makhluk lain. 

Ia menandakn satu pencapaian penting bagi paleontologis dan mendorong mereka untk merancang lebih banyak penggalian pada musim bunga di hemisfera selatan bermula bulan September dan pada musim panas pada Disember. 

Matlamatnya adalah untk mencari tengkorak sauropod, yg mungkin ditemui sekiranya penggali berhati-hati mencarinya pada batuan untk lebih banyak fosil. 

“Apa yg kami ada dari tengkorak adalh gigi,” kata ahli paleontologi Jose Luis Carballido dari Muzium Egidio Feruglio, di bandar Trelew, 1,400 kilometer di selatan Buenos Aires. 

“Mencari tengkorak adalh penting kerana tidak banyak tengkorak sauropod dari peringkat evolusi ini, kami percaya haiwan ini telh melaluinya,” katanya kepada AFP. 

Sehingga kini saintis telah melihat tengkorak dari peringkat evolusi terdahulu dan kemudian yg sebelum daripada itu, kata Carballido. 

Tinggalan yg ditemui tahun ini adalh dari haiwan yg berada “di tengah-tengah evolusi itu, tetapi kita tidak tahu bagaimana rupa kepalanya,” katanya. 

Penemuan dinosaur terbesar yg pernah ditemui itu berlaku di estet swasta 260 kilometer di barat Trelew apabila seorang pekerja ternampak sesuatu yg sebenarnya adalah tulang paha terbesar pernah dijumpai. Tulang itu mencecah 2.40 meter panjang. 

 

0 Komentar untuk "PELIK Saintis Jumpa Tulang Dinosaur "
Back To Top