malaynews1. Powered by Blogger.

MENARIK Heliza Helmi tidak fikir persiapan raya


FIGURA ini sangat sibuk dngan kerja-kerja amal untk membantu rakyat Palestin.

DISEBABKAN kesibukan mengendalikn program Gerak Gempur Tabung Kecemasan Gaza Aman Palestin, pelakon dan penyanyi Nur Heliza Helmi mengakui dia tidak sempat untk membuat persiapan menjelang Hari Raya Aidilfitri yg bakal menjelma tidak lama lagi.

Kata Heliza, dia menyerahkn sepenuhnya tanggungjawab menyediakn kelengkapan sambutan Aidilfitri kepda emaknya, Latifah Muhammad.

“Persiapan raya tahun ini tidak serancak tahun terdahulu dan saya menyerahkn semuanya kepada ibu saya termasuk untk membeli baju raya.

“Jika tidak pun, saya akn memakai balik baju-baju yg sudah sedia ada atau baju raya tahun sebelum. Memang saya langsung tidak berpeluang untk meninjau atau menjenguk bazar Ramadan untk mencari kelengkapan hari raya.

“Begitu juga kuih raya, setiap kali menghadiri acara akn ada pemberian kuih raya kepda saya jadi rasanya tidak perlu membeli lagi, nanti membazir,” ujarnya yg ditemui pada majlis sambutan Nuzul Quran di Masjid Al-Najihin, Bandar Sri Permaisuri, Cheras, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Ujar Heliza, dia lebih banyak meluangkn masa dngan aktiviti Usrah Fitrah bersama teman-teman artis lain yg menyertai kumpulan tersebut lebih-lebih lagi sejak Gaza, Palestin kembali diserang pertengahan Ramadan lalu.

“Saya agak sibuk dngan aktiviti dan apabila Gaza diserang sekali lagi. Selain gerak tempur untk mengutip dana tabung keamanan Gaza, kebanyakan masa saya diluangkn untk beberapa program lain termasuk bisnes Heliza Helmi Hijjab, Heliza Helmi Instant Telekung dan terbaharu, butik pakaian Muslimah, Falah Abiyana.

“Malah, saya cuma sempat berbuka puasa bersama keluarga saya pada hari pertama dan kedua Ramadan saja melainkn ada beberapa acara yg membolehkn pembabitan ahli keluarga saya maka, saya akn bawa mereka bersama-sama,” tambah peserta Akademi Fantasia musim kelima itu.

Dalam pada itu, sempena sambutan Nuzul Quran yg jatuh pada tarikh 15 Julai lalu, kumpulan Usrah Fitrah turut melaksanakn program menarik yg mengajak orng ramai berkumpul di masjid.

Kata Heliza sambutan Nuzul Quran yg berlangsung itu dimanfaatkn dngan beberapa program seperti forum Nuzul Quran & Ghuzwah Badar, halaqah al-Quran, kutipan derma kilat untk mangsa kekejaman di Gaza, penyampaian sumbangan kepda ibu tunggal dan pengagihan bubur lambuk kepda masyarakat setempat.

Bom satu kilometer

Sementara itu, berkongsi iltizam dan impiannya untk kembali ke bumi bergolak, Gaza, Palestin, Heliza tidak putus mengutuskn doa kepda teman-temannya dan saudara Islam di sana.

Kesempatan untk berhubung dngan beberapa orng kenalannya di sana sejak peristiwa pengeboman pertengahan Ramadan lalu memberikn kekuatan kepda Heliza untk terus berjihad.

“Masih saya ingat ketika pertama kali menjejakkn kaki ke bumi Gaza dua tahun lalu, saya menyaksikn sendiri penduduk di sana sebelah tangan kanan mereka memegang al-Quran manakala tangan kiri mereka memegang senjata.

“Kekuatan mereka sebenarnya memberikn semangat kepda saya dan sejujurnya isu Palestin telah menjadi satu isu kemanusiaan seluruh dunia.

“Saya ada berhubung dngan teman saya di Gaza baru-baru ini, bayangkn sedang kami berbalas mesej dia memberitahu satu kilometer dari rumahnya sedang dibom.

“Di sini saya sudah menangis teruk tapi mereka sempat nasihatkn saya agar jangan risau dan memberikn ucapan selamat berbuka puasa. Tidak dapat bayangkn situasi di sana,” tambahnya.

Kembali ke Gaza

Heliza tidak menolak kemungkinan jika diberikan peluang sekali lagi dia mahu kembali ke Palestin untk menghulurkn bantuan sedaya mampu.

“Sejak dari hari pertama saya dengar pengemboman semula di Gaza saya sentiasa berdoa agar diberikn kesempatan untk kembali ke sana dan terus bertanyakn Aman Palestin sekiranya mereka mahu menghantar pasukan bantuan ke sana.

“Cuma sekarang, semua pintu masuk ke Gaza ditutup kerana peperangan dan mereka lebih memerlukn bantuan daripada segi kepakaran.

“Takut atau tidak saya letak ketepi kerana perasaan berada di sana amat berbeza. Saya mahu ke sana kerana ingin membawa cerita kekuatan mereka untk jihad saya di sini (Malaysia) dan berkongsi apakah yg mereka rasa,” katanya.

Sebelum ini, Heliza pernah mengikuti Misi Solidariti Gaza pada hujung tahun 2012 yg membabitkn seramai 111 orng sukarelawan.

Malah, pada awal tahun lalu, Heliza sekali lagi berangkat ke Gaza bersama empat rakan artis Usrah Fitrah iaitu Diana Amir, Zoey Rahman, Yatt Hamzah dan Siti Nordiana untk menyampaikn sumbangan dana kepda mangsa kekejaman di Gaza, Palestin.




 

0 Komentar untuk "MENARIK Heliza Helmi tidak fikir persiapan raya"
Back To Top